ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΙΕΡΑΠΥΤΝΗΣ ΚΑΙ ΣΗΤΕΙΑΣ

κ. κ. ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ 2010

 

Σήμερα η Ορθόδοξη Εκκλησία μας τιμά από κοινού τους τρεις Ιεράρχες, τους τρεις μεγίστους φωστήρες της Τρισηλίου Θεότητος: τον Άγιο Βασίλειο τον Μέγα, τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.

Η κοινή εορτή των Τριών Ιεραρχών θεσπίστηκε τον 12ο αιώνα. Οι τρεις Ιεράρχες με τη χάρη του Θεού και τη ρητορική τους ικανότητα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πραγματική διάδοση του Χριστιανισμού στον κόσμο και γεφύρωσαν το χάσμα μεταξύ των ανθρώπων της εποχής τους.

Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας οι πρόγονοί μας καθιέρωσαν τη σημερινή ημέρα ως ημέρα των Ελληνικών γραμμάτων και της παιδείας, και ως σχολική εορτή, τιμώντας έτσι την αγιότητα των Τριών αυτών πατέρων της Εκκλησίας.

Οι σήμερα τιμώμενοι άγιοι υπήρξαν σπουδαίοι συγγραφείς με πλούσιο και απαράμιλλο συγγραφικό έργο, με αξιοζήλευτη ιεραποστολική δράση· ήταν ευρυμαθείς και οικουμενικοί διδάσκαλοι, διότι το ογκώδες έργο τους πήγαζε από τη ζωή τους και στηρίχθηκε στην επίτευξη του συγκερασμού της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της φιλοσοφίας με τη χριστιανική πίστη.

Η βαθιά μόρφωση και η παιδεία τους σε συνδυασμό με τα γνήσια βιώματα της πίστης ήταν τα απαραίτητα στοιχεία για να στηρίξουν την Ορθόδοξη Εκκλησία στις αρχές του 4ου αι., που βρισκόταν στην πιο κρίσιμη φάση της ιστορίας της, λόγω των αιρέσεων.

Ο Μέγας Βασίλειος είχε σπουδάσει φιλοσοφία, ιατρική, αστρονομία, νομικές επιστήμες, μουσική. Ο Ιερός Χρυσόστομος ήταν βαθύς γνώστης της ιουδαϊκής και της ελληνικής γραμματείας, κάτοχος και των δυό κόσμων και ως άριστος ρήτορας και συγγραφέας γράφει τα πλέον διαχρονικά και άριστα συγγράμματα. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος είναι ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές και λογοτέχνες όχι μόνο της Εκκλησίας, αλλά και όλων των εποχών.

Αυτοί, λοιπόν, πέτυχαν πρώτοι να απεγκλωβίζουν το Χριστιανισμό από τα στενά όρια της ενορίας και της εκκλησιαστικής παροικίας και να τον κάνουν παγκόσμια πίστη που συνδιαλέγεται με την οικουμένη, με όλους δηλ. τους ανθρώπους της γης. Επίσης, κατάφεραν να περάσουν μέσα από τη σκέψη της αρχαίας γνώσης και της φιλοσοφίας, που είχε διαποτίσει όλο τον τότε γνωστό κόσμο, και να ντύσουν τη χριστιανική εξ αποκαλύψεως γνώση του Θεού, όπου αυτό ήταν απαραίτητο, με το ένδυμα της ελληνικής σοφίας. Έτσι την έκαναν κατανοητή στους ανθρώπους και τους οδήγησαν κοντά στη γνώση του Θεού, τη θεογνωσία, κάτι που αναζητούσαν επειγόντως εκείνη την εποχή. Αυτό εξ άλλου αναφέρεται καθαρά και στο απολυτίκιό τους: «τους την κτίσιν πάσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας».

Ο βίος και η πολιτεία των τριών Ιεραρχών μας παραδειγματίζουν διαχρονικά, ενώ η οικουμενική διάσταση της σκέψης τους είναι η απάντηση στα αρνητικά της παγκοσμιοποίησης του σήμερα και αποτελεί γνώμονα για την ελληνική παιδεία.

Ας ενσκήψουμε, λοιπόν, και εμείς για άλλη μια χρονιά στα έργα και στη ζωή των Μεγάλων αυτών Πατέρων και ας αναθεωρήσουμε τις απόψεις μας για την παιδεία και τα παιδιά, για τους εκπαιδευτικούς και την εκπαίδευση, για τους μαθητές και τη μάθηση.

 

Ιεράπετρα, 30 Ιανουαρίου 2010

Με πατρικές ευχές και αγάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας ΕΥΓΕΝΙΟΣ